Vaše otázky a náměty na další články a vůbec všechno, co vás zajímá kolem snubních prstenů, pište jako komentáře ke stávajícím článkům.

neděle 13. května 2012

Snubní prsteny levně?

Pomineme-li různé náhražky zlatých prstenů z oceli či stříbra, případně pak tak krajní případ, jako jste mohli vidět v seriálu "Chůva k pohledání", není mnoha lidem jasné, jak mohou vznikat tak obrovské rozdíly v cenách zlatých snubních prstenů. Avšak důvody jsou velmi jednoduše odvoditelné, stačí si je pouze uvědomit. Vzhledem k tomu, že těchto rozdílů v nákladech kamenné a internetové prodejny je poměrně hodně, lehce se nasčítá až neskutečný rozdíl v cenách.

Níže přináším neúplný seznam těch nejdůležitějších rozdílů. Děkuji čtenářkám za zaslané náměty na důvody, které jsem v prvotní verzi článku opomněla, přestože jsem maloobchodní prodejnu dříve provozovala. Díky vašim připomínkám je článek oproti původní verzi již více než dvojnásob dlouhý. Prosím, doplňte mě, pokud ještě něco chybí.


Srovnávání

Pokud je ve městě jedno zlatnictví, bez problému žije i s nadsazenými cenami. I pokud je jich více, málokdo asi běhá s papírkem a zapisuje si ceny. Navíc to ani není dost dobře možné, protože ani neví, o jaké označení prstenu se vlastně jedná a pro jakou velikost zlatník cenu udává. Na internetu ale má každý možnost okamžitého srovnání cen s konkurencí, takže přemrštěná cena prostě nemá šanci.

Fixní ceny
Některý zákazník může být nadšený, že pro téměř jakoukoliv velikost prstýnků je v některém obchodě stejná cena. Zákazníci s menšími velikostmi prstenů by ale při tomto zjištění měli být více než obezřetní. Toto si lze dovolit jen s velmi velkou cenovou rezervou.

Pevná cena předem
Souvisí s předešlým bodem. Pokud vám dá prodejce pevnou cenu předem, pak buď riskuje, že nevydělá nebo si cenu raději trochu nadsadí, aby vydělal vždy. Proto pokud vám někdo účtuje cenu za gram hotového šperku, můžete jej považovat za solidnějšího obchodníka. Cena gramu šperku se může model od modelu značně lišit i u stejného výrobce a stejného obchodníka (zlatníka), přestože všechny jsou ze stejného zlata.

Náklady na prodavačky
Kamenná prodejna potřebuje také prodavačky. Celkové náklady zaměstnavatele na zaměstnance vycházejí přibližně na dvojnásobek jeho čisté mzdy. Ke každé koruně vyplacené zaměstnanci musí zaměstnavatel odevzdat korunu našemu státu, určenou na různé formy přerozdělování. Stát pak něco z těch korunek odvede do Unie k dalšímu přerozdělování a část pak také končí u nějakého politika doma pod podlahou. Každý z nás je sponzorem a záleží na každém, jak moc chce přispívat. Náklady na prodavače a zaměstnance vůbec se přičítají k ceně zboží.

Náklady na účetnictví
Náklady mohou narůstat také na vedení účetnictví, pokud to podnikatel nezvládne sám. Oproti tomu daňovou evidenci, kterou vedou většinou podnikatelé bez zaměstnanců, zvládne téměř každý sám. Dříve byl snad proto používán název jednoduché účetnictví. K tomu v případě zaměstnávání prodavaček přistupuje mzdové účetnictví s potřebou znalosti mnoha speciálních předpisů a zákonů (to aby stát o něco nepřišel). V tomto směru větší internetové obchody začínají narážet na stejné problémy, jako kamenné prodejny, protože podnikatel buď nestihne obstarat všechno sám nebo se mu dařilo dobře a usoudí, že je potřeba vzít zaměstnance, kteří budou pracovat za něj. V tom okamžiku je třeba zvýšit ceny.

Náklady na prodejnu
Zatímco e-shop přide provozovatele ročně na nákladech na doménu a hosting na necelé dva tisíce, spolkne tuto částku kamenná prodejna na malém městě každý týden. Ve větších městech jsou nájmy pochopitelně vyšší a takové zlatnictví v Brně nebo dokonce zlatnictví v Praze platí i několikanásobně více. Ani pokud jste jako zlatník ve svém, nemáte vyhráno. Prodejna potřebuje údržbu a čas od času renovaci a výměnu vybavení. Také topení a elektřina jsou čím dál dražší. Náklady na prodejnu se přičítají k ceně zboží.

Zabezpečení prodejny
Zlatnické prodejny mají drahý provoz z důvodu vyšších nákladů na zabezpečení prodejny. Velké sejfy, bezpečnostní skla a mříže. Dále náklady na bezpečnostní služby. To vše se musí promítnout do ceny zboží.

Pojištění skladu
Zlatnictví je nutno také pojistit. Vzhledem k vysoké celkové ceně zboží skladem je takové pojištění drahé. Ve většině prodejen je nabízeno i zboží k okamžitému odběru, jako náušnice, řetízky apod. Přestože snubních prstenů jsou většinou na prodejně pouze atrapy, pojištění je pak rozpočítáváno do veškerého zboží. Naproti tomu internetový obchod pojišťuje pouze jednotlivou poštovní zásilku, kterou odesílá zákazníkovi a nemusí do ceny promítat pojištění jiného zboží. Náklady na pojištění a speciální obálku pro cenné psaní jsou kolem 40 Kč.

Standardizace
Prsteny, které jsou vyráběny ze zlatnických polotovarů, jsou levnější, než když se základní korpus musí udělat speciální. Proto jakákoli specialita výrobu značně prodraží. Výrobci mají polotovary pro výrobu standardních prstýnků většinou již připravené, takže výroba z polotovarů je i rychlejší.

Strojové rytí
Rytiny mohou být zhotovovány ručně nebo strojově. Zde ani není potřeba vysvětlovat, co je levnější. Šablony pro rytí a autorská práva k nim vlastní firmy, pod jejichž značkou jsou prsteny nabízeny. Např. Soliter, Benet Gold, atd. Zde se jedná spíše o rozdíl mezi jednotlivými modely prstenů.

Vyšší odběry od dodavatelů
Ten, kdo má vyšší prodeje zboží od jednoho dodavatele, dosahuje od něj lepších nákupních cen. Je to v podstatě stejné, jako u všech jiných oblastí podnikání. Je rozdíl prodávat do celé republiky nebo jen ve svém městečku.

Výroba na zakázku
Zlaté snubní prsteny jsou nyní téměř všechny vyráběny na zakázku. Dovedete si představit, že by někdo na obchodě držel nabídku dvou tisíc různých vzorů prstenů? A to navíc ve všech možných velikostech? Ke všemu se občas stává, že zákazníci objednávají dva prsteny stejné velikosti. Až tak bývají některé páry sehrané. Výroba pro konkrétního zákazníka proto cenu snižuje.

Kolísání cen zlata
Zlato a také drahé kameny nemají cenu stálou, nýbrž neustále se pohybující. Proto zlatník, který nechce neustále přepisovat cedulky u zboží, raději volí cenu s rezervou na cenové pohyby zlata. Internet je v této věci svižnější a nakoupíte zde levněji.

Optimalizace a výroba webu
Také internetové obchody mohou mít vysoké náklady v případě, že si některé práce nedokáže udělat majitel sám osobně. Nejvýrazněji se v tomto směru pohybuje optimalizace pro vyhledávače. Jedná se o to, aby vaše stránky vůbec někdo našel. Ani zadarmo nic "neprodáte", pokud o vás nikdo neví. Znám firmy, které za tyto činnosti ročně vydávají statisíce korun, což samozřejmě v konečném důsledku platí zákazníci. U velkých a známých nákupních portálů se jedná o miliony ročně. Možná mám stránky úplně nehezké, nemožné a nemoderní, ale kromě vlastní práce byly zdarma. Navíc taková práce lze dělat doma bez dalších zbytečných nákladů na nějakou provozovnu nebo třeba i o dovolené, když venku zrovna lije jako z konve.

Vzorky na prodejně
Kolekci vzorků snubních prstenů na prodejně je nutno od výrobce buď zakoupit nebo za jejich zapůjčení složit kauci. Přestože se v tomto případě jedná o pouhé imitace zlatých prstenů vyrobené z levnějších kovů, obojí váže finanční prostředky a je nutno náklady na vzorky promítnout do ceny zboží.

Platba kartami, el. peněženkami apod.
I moře se skládá jen z malých kapek vody, říká jedno přísloví. Sice o malé částky, ale přeci jen o nějaké, ubírají z marže obchodníků platby platebními kartami. Platba kartou je zdarma pro zákazníka, obchodník za ni však platí určitou procentuální část a k tomu někdy ještě pronájem platebního terminálu službu poskytujícímu peněžnímu ústavu. Oproti tomu bankovní ústav pro bezhotovostní převody peněz si můžete vybrat takový, kde jsou poplatky nulové. Tento rozdíl v cenotvorbě je sám o sobě zanedbatelný, ale všechny důvody je potřeba sčítat. Pokud třeba obchodník zvolí možnost plateb PayPal, zaplatí z každé objednávky 3,4-1,9% +10 Kč za každou platbu. To je u prstýnků za 7000 Kč až 250 Kč navíc. Zaplatí je sice obchodník, ale hádejte, kde na poplatky vezme?

Rezerva na drobné krádeže
Další, co nemusí internetový obchod řešit, je rezerva na drobné krádeže, což jsou krádeže jednotlivých kusů vystaveného nebo vybíraného zboží během "nákupu". Tuto rezervu rozpočítává maloobchod do ceny veškerého zboží.

Náklady na opravy vzorků zboží
Vzorky snubních prstenů, vystavené v obchodě, denně projdou rukama vdavekchtivých slečen. Při odložení vzorku třeba na skleněnou desku prodejního pultu a posunutím po ní dochází k poškrábání povrchu. Vzorky je tedy potřeba čas od času opravit a vyleštit, někdy i znovu pozlatit.

Reklama
Náklady na reklamu záleží na tom, kde se obchod nachází. Na hlavní třídě velkoměsta mohou být, kromě vývěsních štítů a fasády budovy, velmi nízké. Ovšem vyváží je jistě nájemné. Oproti tomu vesnické zlatnictví bez reklamy nic neprodá. U internetového zlatnictví záleží pouze na schopnostech majitele, protože pokud to opravdu umí, náklady na reklamu mohou být nulové nebo dokonce v extrémních případech mohou dokonce přinášet zisk bez toho, aby musely být financovány z prodeje zboží, jež inzerují.

Image
Majitelé kamenných zlatnictví se většinou snaží vzbudit dojem naprostého luxusu už tím, jak se oblékají, čím jezdí a do jaké společnosti chodí. Oproti tomu, když to přeženu, na druhém konci telefonní linky internetového obchodu může sedět člověk v teplácích s rozjezeným gulášem z konzervy. Tím nechci samozřejmě internetové obchodníky nějak shazovat - ostatně zákazník na tom vydělá - jen poukazuji na další možný důvod rozdílných cen.

Zahraniční zboží
Dovolím si sem vsunout tuto poznámku, přestože se netýká rozdílů cen mezi kamennou a internetovou prodejnou. Dokonce jde o faktor cenu snižující. Ale za jakou cenu? Jde často o zlato nižší ryzosti, než 585/1000, které by se u nás vůbec nemělo nabízet. Opak je ale pravdou a takové obchody, jak kamenné, tak internetové, u nás jsou. Na ryzost si dejte pozor zvláště pokud není v internetovém obchodě ryzost uvedena v obchodních podmínkách či jinde. Po převzetí zboží lupou kontrolujte puncovní značky. Mělo by tam být alespoň částečně vyraženo 585.

Dárky k nákupu
Mnohé, především internetové obchody inzerují, že k zakoupenému zboží dostanete dárek zdarma. Ano, dostanete. Ale kdo vlastně onen dárek zaplatí?

Nedůvěra
Hlavním důvodem rozdílu cen zlatnického zboží je však, věřte nebo nevěřte, obyčejná nedůvěra zákazníků k online prodeji zlatých šperků. Díky této nedůvěře se marže v některých kamenných prodejnách vyšplhaly několikanásobně nahoru. Lidé raději zaplatí až o polovinu vyšší, ba i více než dvojnásobnou cenu za zboží jen ze strachu z nákupu online. Nedůvěřovat je třeba firmám, o jejichž vlastnících nenajdete na internetu žádné informace. Buď mají důvod se skrývat nebo jde o nastrčené osoby.

Záloha
Při převzetí zakázky je požadována záloha na výrobu. Stejně tak je tomu i v kamenných prodejnách. Pokud bychom měli vytvářet cenový polštář na pokrytí ztrát z nepřevzatých zakázek, cena by musela být mnohem vyšší.

Podtrženo a sečteno, zlaté snubní prsteny levně není problém nakoupit. Jen musíte vědět kde a nesmíte se bát nakoupit online přes internet. Pokud si s tím nevíte rady, podívejte se na odkaz eshopu vpravo nahoře na této stránce. Název eshopu opravdu není samoúčelný, o čemž se lze velmi snadno přesvědčit jeho návštěvou. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jakýkoli spam je nemilosrdně mazán. Byť by byl sebemazanější.

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.